piramida

Nowa PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.


Miałam przyjemność uczestniczyć w konferencji prasowej Instytutu Żywności i Żywienia, podczas której przedstawiono i omówiono NOWĄ PIRAMIDĘ ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.

Na pewno każdy z Was słyszał o PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYWIENIA. Wielu pewnie też próbowało stosować jako wzór w zdrowym odżywianiu. I bardzo słusznie! Zaszły w niej jednak pewne zmiany. Moim zdaniem bardzo dobre zmiany!

W założeniu PIRAMIDA ŻYWIENIOWA, „to najprostsze i najkrótsze ogólne przestawienie kompleksowej idei żywienia, której realizacja daje szanse na zdrowe, długie życie oraz zachowanie sprawności intelektualnej i fizycznej do późnych lat „.

A jak wygląda NOWA PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ?

piramida_1

Sama nazwa mówi nam wiele. Znana mi dotychczas PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA zyskała drugi człon: I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.

Jakie zmiany nastąpiły w PIRAMIDZIE?

  • Na najważniejszą pozycję awansowały owoce i warzywa ( jak najwięcej i jak najczęściej, co najmniej 400 g dziennie w proporcjach 3/4 – warzywa do 1/4 owoce) jedną porcją może być szklanka soku.
  • Zmniejszono udział produktów zbożowych ( nadal są ważne, ale ustąpiły miejsca warzywom i owocom).
  • Dodano zioła i orzechy.
  • Dodano aktywność fizyczną, jako niezbędną i nierozerwalną część PIRAMIDY.

Bardzo ciekawie profesor Jarosz pokazał jak ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i życia ma to co jemy.

20160120_131451

Ponad 50% sukcesu to nasz talerz. Medycyna to jedynie 10%, dokładnie tyle co aktywność fizyczna…
Nie będę się mądrowała i namawiała Was do zmian na lepsze, te liczby bronią się same!

Uzupełnieniem PIRAMIDY są ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4 -5 posiłków co 3 – 4 godziny).
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 3/4- warzywa i 1/4- owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i – częściowo – serem.
  5. Ogranicz spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/ty.). Jedz ryby,nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy ( zastępuj je owocami i orzechami).
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra dziennie.
  10. Nie spożywaj alkoholu.

 

A jako ciekawostkę, istotną szczególnie dla nas matek, powiem Wam, że picie 3-5 filiżanek kawy (także bezkofeinowej) dziennie zmniejsza ryzyko udaru, choroby Alzheimera i Parkinsona. – zimna też się liczy ;)

Dodatkowym rarytasem konferencji była prezentacja nowego na rynku warzywa. Firma GREEN FACTORY już wkrótce dopieści nasze podniebienia Kalerosse.

20160120_141840

To takie połączenie jarmużu z brukselką. Dobre połączenie! Udowodnił nam to Jan Kuroń swoimi wariacjami na temat KALEROSSE. Pyszna sałatka, zdrowa zupa, kuchnia chińska pokazały na jak wiele sposobów możemy wykorzystać tę kolorową nowość!
20160120_144352

Mam nadzieję, że przyda Wam się wiedzą o nowej PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ. Ja jestem zachwycona tym, w jak prosty, przejrzysty i jasny sposób Instytut Żywności i Żywienia zebrał najważniejsze wskazówki, dotyczące zdrowego życia.

Do śledzenia moich prób fit życia zapraszam na FACEBOOK i INSTAGRAM

  • wszystkie informacje dot. PIRAMIDY i ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA pochodzą z materiałów z I Narodowego Kongresu Żywieniowego

  

  • http://www.naszadrogado.pl Aneta Jokisz

    Zaciekawiłaś mnie tą nową piramidą! Extra!

    • http://mamawbiegu.pl/ Mama w biegu pl

      Całej konferencji słuchałam z ciekawością. W bardzo prostu i przystępny sposób Pan profesor rozwiał wszelkie wątpliwości, naprowadził na dobrą drogę :) Cieszy docenienie aktywności fizycznej :)

  • http://tosinkowo.pl/ Tosinkowo

    Jak Ty pięknie wyglądasz!

    • http://mamawbiegu.pl/ Mama w biegu pl

      :* Z jedzeniem mi do twarzy ;)